Rašytojai – gydytojams. Vytautas Martinkus
2020 gegužės 25 d.
APIE ŠIRDIES PARALELĘ
Pradžioje – apie geografiją. Labai anksti, skaitydamas Žiulį Verną, supratau, kad nepaklystant Žemę galima apkeliauti pagal jos geografinę paralelę. Kuo arčiau pusiaujo, tuo tavoji kelionė aplink pasaulį ilgesnė. Kuo pasirinkta paralelė arčiau tavo tėviškės, tuo toji kelionė, sakyčiau, gimtąja paralele, yra arčiau tavo širdies. Pati trumpiausia, nors gali trukti nuo pirmo įkvėpimo iki paskutinio atodūsio. Jeigu keliaučiau, ieškodamas savo dvynių, tokią geografinę kelionę pradėčiau Jerubiškiuose, mažame, beveik jau išnykusiame kaime ant Vidaujos krantų, ir užbaigčiau ją ten pat, atsisėsčiau ar prigulčiau ant žolės, menančios mano tėvų sodybą.
Dabar jau – apie tikėjimą. Minėtą kelionę norėčiau ir galėčiau pradėti ir baigti mažoje medinėje Eržvilko bažnytėlėje, kur pirmą sykį išgirdau kunigą Augustiną Adomavičių raginant melstis viena širdimi ir giedant jį Sursum Corda. Aukštyn širdis! Tikėjime širdis, konkrečiau – jos vieta ir vaidmuo mūsų meilėje, yra neišpasakytai svarbi. Tikėjimo ir žmogaus meilės be širdies neįsivaizduoja ne tik mūsų, lietuvių, bet ir seniausios viso pasaulio tautos. Išimtys tik patvirtina šį dėsnį.
Kai panašios kelionės paralelę pasirenki per savo valstybę, gal net jos sostinę, tikėtina, kad irgi nepaklysi, surasi, kas tavo valstybėje yra brangiausia ir tavo širdžiai artimiausia. Lietuvos ir lietuvių poetai tokią kelionę pradėjo dar prieš pasirodant Martyno Mažvydo „Katekizmui“. Vytautas Vanagas mūsų poetų ir kitų literatų sąrašą pradeda Amatuso Sicilijiečio, rašiusio lotyniškai, ir Stanislovo Rapolionio, eiliavusio ir lietuviškai, vardais iš XVI a. Algimantas Bučys regi ir skaito (senąja bažnytine rusėnų kalba) daug senesnius mūsų literatūros tekstus – iš Mindaugo epochos laikų.
Tad jau greit ir mūsų literatūrai sueis ir 700 metų, gal ateis ir jos tūkstantmetis, o širdis joje buvo ir tebėra dažniausias simbolis, sudėtingiausia metafora, giliausias motyvas. Ne vien retorinė puošmena, o gyvenimo buveinė, egzistencinės patirties slėpinys. Priminsiu Maironio man mielo eilėraščio „Širdis ir protas“ pirmąjį posmą:
Tiek sykių proto prityrimas
Man širdžiai patarė tylėt,
O jai meilu – apsigavimas,
Ji nori amžinai mylėt.
Tinka pagalvoti ir apie mediciną. Ar mūsų gydytojai žino ir jaučia, ką apie širdį sako mūsų tikėjimas ir literatūra? Be abejonės. Dievo meilė, sveikata ir poezija yra susisiekiantys indai. Gal net šventa trejybė. Liaudies medicinoje gražiausiais žodžiais minimos rūta, gudobelė, melisa, medetka ir kitos vaistažolės, stiprinančios, raminančios ir gydančios širdį. Tuos pačius žolelių ir gėlių vardus dažnai užtiksime ir poezijos posmuose, ir religinėse giesmėse.
Kai buvo įsteigta Vilniaus Jėzuitų akademija, kuri pradėjo rengti medikus LDK, kas galėjo numatyti, kad lygiai po 400 metų, Vilniaus universiteto profesoriaus Algimanto Marcinkevičiaus vadovaujami chirurgai, vos pora dešimtmečių atsilikdami nuo žymiausių XX amžiaus chirurgų, muzikos mokytojui persodins septyniolikmetės, avarijoje žuvusios merginos, širdį? Skaitykime lietuvių pasakas, eilėraščius ar šventas giesmes ir suprasime: tas stebuklingas įvykis seniai buvo dangaus knygose įrašytas ir poetų pajaustas. Panašiai poetai nujaučia tautos širdies negalavimą ir geba surasti jai vaistų, kai būtina – ir persodinti.
Kai prieš tūkstantį metų dar tiktai kūrėsi Lietuvos valstybė, kas galėjo pasakyti, kiek kartų reikės ir bus gaivinama ar net persodinama tos valstybės širdis? Tačiau šiandien regime ir girdime: ji nesustojo, o paskutinį kartą visai neseniai, beveik tais pačiais, Lietuvos širdies chirurgams išskirtiniais, metais ir visi kartu ją gaivinome. Tik sutapimas, kaip ir muzikos mokytojo ir septyniolikmetės širdžių apsiglėbimas, bet gražus: tarp Lietuvą gaivinusių jos piliečių buvo širdies chirurgo profesoriaus Algimanto bendrapavardis poetas Justinas Marcinkevičius. Esame ne tik kelių (deja, jau apmažusių) milijonų piliečių, bet ir tūkstančių medikų, kaip ir tūkstančių poetų šalis.
Baigiu šią labai trumpą žodžių kelionę. Proto prityrimas: širdies paralelė stipresnė už geografinę, politinę, ekonominę. Jos metafizika skatina gyventi, mylėti ir tikėti. Patylėti, anot Maironio, bet nesustoti – amžinai mylėti.
Sursum corda!
„Santara“, 2017